En kvalitativ undersøgelse af erhvervsskoleelevers holdninger til bæredygtighed og iværksætteri på erhvervsuddannelserne

Siden 2022 har det været muligt for erhvervsskoleelever at ansøge om et Kickstart Mikrolegat til støtte og sparring til at arbejde med grønne og bæredygtige iværksætterideer gennem Fonden for Entreprenørskab. Trods gode erfaringer på videregående uddannelser, har modtagelsen på erhvervsskolerne været blandet, og få elever har søgt legatet.

Derfor har Fonden for Entreprenørskab indgået et samarbejde med PLUSS Leadership for at lave en kvalitativ undersøgelse af holdninger til bæredygtighed og iværksætteri blandt erhvervsskoleelever.

Der identificeres forskellige former for modstand blandt eleverne. Nogle elever oplever rationel modstand, hvor begreberne fremstår uklare eller irrelevante for deres hverdag. Andre møder emotionel modstand, der udspringer af modvilje mod at ændre vaner eller investere ekstra tid og ressourcer. Desuden optræder relationel modstand, hvor eleverne har svært ved at identificere sig med de stereotyper, de forbinder med iværksætteri, og derfor distancerer sig fra emnet.

Analysen fremhæver behovet for at gøre undervisningen mere praksisnær og relevant for elevernes faglige virkelighed. Kommunikation og undervisning skal tilpasses elevernes sprogbrug og niveau for at skabe en stærkere forbindelse mellem begreberne og deres hverdag. Lærernes rolle er central, da engagerede og kompetente undervisere kan inspirere og motivere eleverne til at arbejde med bæredygtighed og iværksætteri. Der er behov for tydelige rammer og ressourcer, der gør det muligt at integrere emnerne bedre i uddannelserne.