Innovation og intraprenørskab i erhvervsuddannelserne: En analyse af 10 uddannelser


Nærværende analyse har til formål at belyse, hvordan innovation og intraprenørskab er integreret i erhvervsuddannelserne. Med udgangspunkt i bekendtgørelser og uddannelsesordninger for 10 af de største erhvervsuddannelser inden for fire hovedområder (teknologi, byggeri og transport; omsorg, sundhed og pædagogik; kontor, handel og forretningsservice; og fødevarer, jordbrug og oplevelser) kortlægges forekomsten af innovation og intraprenørskab i uddannelsernes formål, kompetencemål og afsluttende prøver.  

Analysen afdækker, at innovation og intraprenørskab er integreret i såvel bundne som valgfri fag på tværs af forskellige niveauer. Der er tydelige tegn på, at eleverne skal opnå kompetencer til at kunne optimere, udvikle og skabe værdi på baggrund af faglige discipliner og personlig indstilling. Rapporten giver et indblik i, hvordan erhvervsuddannelserne arbejder med at klæde eleverne på til at blive innovative og intraprenante medarbejdere, der kan bidrage til vækst og udvikling i fremtidens arbejdsmarked.