E2U
Vil du have inspiration – og blive klogere på at arbejde med I&E i undervisningen? Så tilmeld dig kurset - E2U.
Vi har sammen med CFU samlet nogle af de bedste ideer og aktiviteter i en uddannelse som foregår både digitalt og fysisk. Det grundlæggende om innovation og entreprenørskab hører du om på to webinarer og vi inviterer så på heldagskursus på CFU, hvor du får inspiration til praksis med hjem. Heldagskurserne foregår i København, Odense og Aarhus. Du bestemmer selv om du vil deltage i et eller flere af de tre kurser på CFU.
Kurset er gratis
- Varigheden for de digitale aktiviteter er to gange 1,5 time
- Hver af de tre fysiske moduler varer ca. seks timer
- Tidspunkt og kursusstart - efteråret 2025
- Målgruppen er lærere og konsulenter i grundskolen
Kontakt Anders Rasmussen 29 25 06 75 eller Peter Rasmussen 29 16 05 11 for mere information.
Indhold på kurset
Modul 1 28. august 2025. Kl. 14.00 til 15.30 online.
Målet er at deltagerne har en overordnet forståelse af det tværgående tema, I&E i skolen og hvordan det kan indgå i skole og undervisning.
- Kursusintro
- Introduktion til I&E i skolen og i fagfornylsen
- Grundlæggende teori og praksisfortællinger
- Hvad kan I&E som særlig didaktisk form
- Fra drøm til virkelighed
Modul 2A 16. september 2025. Heldagsseminar på CFU UCL i Odense. 09.00 - 15.00.
Målet er, at deltagerne opnår viden og praksiserfaring med at anvende udvalgte værktøjer – modeller og materialer der er relevante for I&E.
Scenariedidaktik som løftestang
På kurset afsøger vi, om en scenariedidaktisk tilgang i fagene kan spille sammen med innovation og entreprenørskab. I løbet af dagen vil vi bl.a. arbejde med:
- I&E som særlig fagrelevant didaktik og arbejde med de fire dimensioner i fagene
- Hvad er scenariedidaktik? Diskussion og eksempler
- Udvikling af og sparring om scenariedidaktiske ideer til egen undervisning.
Modul 2B 17. september 2025. Heldagsseminar på CFU VIA Campus Herning. 09.00 - 15.00.
På kurset undersøger vi hvordan centrale områder i dansk- og matematikundervisningen kan tænkes sammen med teknologiforståelse gennem eksperimenterende, innovative processer og tilgange til fagene.
Vi udforsker blandt andet:
- Hvordan kan konkrete innovative og entreprenante greb tænkes ind i fagene?
- Hvilke digitale og analoge teknologier kan være relevante at integrere i undervisningen?
- Hvordan kan fagspecifikke indholdsområder bruges som afsæt for innovativt og entreprenant arbejde?
Deltagerne vil få indsigt i, hvordan konkrete analoge og digitale teknologier kan bruges i en innovativ og entreprenant kontekst i dansk og matematik. Arbejdet kobles til teknologiforståelsesfagligheden og udfoldes gennem praktiske erfaringer og greb, som vil kunne anvendes direkte i undervisningen “i morgen”.
Modul 2C 18. september 2025. Heldagsseminar på CFU KP på Campus Carlsberg. 09.00 - 15.00
Eksperimenter med innovation af din undervisning
Vi udforsker forbindelserne mellem teknologiforståelse og fagenes centrale elementer og afsøger mulighederne gennem kreative og innovative processer.
- Hvordan kan det mon se ud, når teknologiforståelse skal indtænkes i dansk og matematik?
- Hvordan kan man innovere på sin egen undervisning?
Målet er at deltagerne får indsigt i teknologiforståelse som faglighed og gør sig praktiske erfaringer med mulige koblinger mellem fag og teknologiforståelse i en ramme af I&E som særlig fagrelevant didaktik.
Modul 3. Mandag den 22. september kl. 14.00 til 15.30 online
Målet er at motivere deltagerne til fortsat nysgerrighed omkring I&E gennem opsamling, deling og lidt pral i forhold til eventuelle eksperimenter og prøvehandlinger.
Hvordan kommer man videre: præsentation af eksempler på praksis udviklingsprojekter, materialer, ressourcer og netværk.