25.10.2024
Emmilie Joy Hansen eksperimenter med at bryde vaner i byggebranchen
Emmilie Joy Hansen på 28 år er bygningssnedkerlærling og brænder for bæredygtighed, som hun aktivt arbejder med i sin læretid hos Anders Mainz ApS. Her har hun eksperimenteret med opførelsen af en facade af genbrugsmaterialer på et hus og har haft mulighed for at bryde vaner i byggebranchen og arbejde biobaseret. Det har fået hende til at indstille sin læreplads til Årets Innovative Læreplads.
I projektet upcyclede Emmilie gamle brædder fra en skole til en ny facade på en tilbygning, der skulle være åndbar. Træet blev reddet fra forbrændingen og sidder nu på en tilbygning de næste mange år. Emmilie og tømrermester Anders Mainz skulle overveje, hvordan materialerne bedst muligt kunne bruges igen. Emmilie fik ansvaret for hele projektet. Hun skulle selv hente materialerne, køre dem på værkstedet, køre dem gennem maskinerne, eksperimentere med deres egnethed og behandle dem, sætte dem op på facaden og til sidst være med til at præsentere det.
I arbejdet med maskinerne til at bearbejde materialerne tog hun selv ansvar for opsætning og udførelse, for det var ikke noget, nogen i virksomheden havde prøvet før. Træet var ikke bare nyt og knastfrit, men der var gamle søm og huller i brædderne, som hun skulle passe på, og samtidig blev hun udfordret på, at træfacaden skulle passe med lokalplanen for områdets rækkehuse.
”Det er der ikke særlig mange lærlinge, der får lov til at prøve”, siger Emmilie. Hun uddyber, at det er en helhed, man sjældent får lov til at opleve som lærling eller generel håndværker. Det er nærmest kun, hvis man er selvstændig, at man er med fra start til slut på den her måde. Det gav rigtig meget mening, nye kompetencer, og det var en oplevelse i sig selv for hende at se det færdigt.
Emmilies chef og ejeren af virksomheden, Anders Mainz, fortæller, at der ikke rigtig er et marked for upcyclet produktion i snedkerregi nogen steder. Så det er virksomheden ved at undersøge muligheder for, og der var dette projekt oplagt at prøve det af på, samtidig med at det gav gode læringsmuligheder for lærlinge såvel som resten af virksomheden. Sammen har de fået en del erfaring i forhold til, hvor omstændigt og dyrt sådan en proces er. Generelt prøver de 9 medarbejdere i Anders Mainz ApS at bryde grænser og etablere nye måder at gøre tingene på, samtidig med at lærlinge såvel som svende har frirum til at komme med idéer og holdninger.
Støtte og tillid fremmer innovation
Projektet og hele Emmilies tid som lærling har været præget af støtte, tillid og ansporing fra Anders og de øvrige svende. Emmilie understreger, at selvom hun har haft mange livliner til rådighed, føltes det stadig helt som hendes projekt.
Anders har været bevidst om at understøtte Emmilies selvstændighed. Han understreger, at det, hun arbejder med, er unikt. ”Anders er god til at pointere, at der ikke er nogen, der har lavet det her, som jeg går og laver lige nu på vores snedkeri,” siger Emmelie, som også bemærker, at den ærlighed og tillid, hun oplever i virksomheden, er sjælden i forhold til, hvad hun hører fra sine lærlingevenner.
Når man får en idé i virksomheden, får man ofte lov til at fuldføre den. ”Det giver jo bare selvtillid, og det har man brug for som lærling,” forklarer hun. Anders bekræfter, at det er vigtigt at presse lærlingene til at udforske nye idéer og tage ansvar for opgaver. ”Det er jo tit, man kommer ud til nogle opgaver, man ikke har prøvet før, og det kan godt give en lidt præstationsangst i maven, og det, tror jeg bare, er en god del af at være håndværker,” siger han.
Han planlægger at fortsætte med at skubbe til lærlingene og lade dem prøve kræfter med innovative idéer og projekter. De har et andet projekt på trapperne, der handler om inventar, hvor Emmilie også vil få ansvaret og føre det til livs. ”Det vil stadig være under trygge rammer, så vi kan sikre, at det er sjovt og spændende, samtidig med, at det meget gerne må være udfordrende,” siger Anders.
Plads til mere end håndværk
Emmilie agerer ikke kun som bygningssnedkerlærling; hun bliver også ansporet til at udforske andre sider af virksomheden. Udover sit håndværkerarbejde laver hun også kommunikation for virksomheden både internt og eksternt og bidrager til at synliggøre virksomhedens vision om at efterlade et spor, der med Anders’ ord ”viser, at vi har gjort os umage og gjort en indsats for at gøre det anderledes og prøve at præge tingene i en bedre retning”. Emmilie er med til at organisere møder i virksomheden, hvor alle kan dele deres arbejde og holde status. Det er særligt vigtigt, når håndværkere ofte ikke møder hinanden i løbet af ugen. Gennem møderne skabes der mulighed for vidensdeling og støtte, hvilket styrker fællesskabet i virksomheden.
Hun bliver også støttet af Anders til at opretholde sit engagement i foreningen Lærlinge for Bæredygtighed, hvor hun er forkvinde, og hvor hendes evne til at balancere i udfordrende opgaver bliver yderligere skærpet.
Vi gør en forskel
Anders bemærker, at Emmelie har vist en interesse fra start. Og han forklarer, hvordan en ægte passion er afgørende for både lærlingen og virksomheden: ”At man brænder for ting, det betyder noget, man har hjertet med i det, og det, synes jeg bare, er så vigtigt. Når man har det, så kan alle de andre egenskaber vokse stille og roligt. Det kræver selvfølgelig, at der er nogle rammer, som gør, at det kan lade sig gøre.” Her understreger han, at det ikke er en facade som i Emmelies projekt, de tjener penge på, da mange af de initiativer, de arbejder med, ikke nødvendigvis er profitable, men de er drevet af et ønske om at gøre en forskel der, hvor de kan. ”Jeg startede jo den her virksomhed fordi, jeg følte et kæmpe ansvar for at prøve at være med til at gøre ting anderledes,” fortæller han. Der giver Anders plads til, at Emmelie er medspiller hele vejen og mere til. ”Lærlinge er jo en investering langt hen ad vejen,” tilføjer han.
Nedbrydning af hierarkier på lærepladsen
For at fremme innovation på lærepladsen, opfordrer Emmilie andre mestre til at sige til deres lærlinge, at de gerne må stille spørgsmål, og at det er okay ikke at have styr på alt første gang. Det er nemlig det, hun selv oplever hos Anders. Når man tør stille spørgsmål, kan det åbne op for en diskussion om blandt andet bæredygtighed og nye idéer. ”Det er lærlinge, der kommer til at vide noget om fremtidens byggeri, og hvordan vi skal gøre det,” tilføjer hun.
Anders er enig. ”I forhold til hierarki, det prøver jeg hele tiden at nedbryde og give mulighed for, at den bedste idé kan vinde. Nogle gange så er det dem, der er længst nede i hierarkiet, traditionelt lærlinge, der har de bedste idéer, og det synes jeg bare, er vigtigt at skabe nogle rammer for, så de kan komme i spil”. For at fremme dette er Anders meget bevidst om, at hans medarbejdere føler en tryghed, og at der er gensidig respekt, så man er i øjenhøjde. Her tilføjer han, at Emmelie også har været en stor inspiration for de andre lærlinge i virksomheden. Hun har bidraget til, at de også kan være åbne om deres usikkerhed, og de tør stille spørgsmål.
Denne tilgang til læring og samarbejde i Anders Mainz ApS signalerer et skift væk fra det traditionelle hierarki og hen mod en mere inkluderende arbejdsplads, hvor der er plads til innovation. Emmelie er da også så glad for sin læreplads, at hun ikke er i tvivl om, at hun vil blive i virksomheden indtil hun bliver færdig med sin uddannelse fra U/NORD i september 2025 – og også efter. ”Min drøm er jo, at alle lærlinge skulle prøve det, jeg gør her hos Anders”, siger hun.
To andre finalister
De to øvrige finalister i dysten om Årets Innovative Læreplads er Robert Würtz og hans elevplads Jysk Elteknik samt Andreas Birk Gustafson og hans læreplads Hottinger Brüel & Kjær A/S. Dem kan du læse om her på hjemmesiden ffefonden.dk.
Den 5. november bliver det afgjort hvem af de tre nominerede kandidater, der løber med prisen. Den bliver uddelt i samarbejde med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier ved en ceremoni i København.
Juryen består af Kasper Tidemann, Camilla Hutters og Claus Balck Mejlby.