Tilbage til oversigten over Fondens artikler

19.07.2024

FCK-topchef tænker tilbage på en særlig ting, når han udvikler forretningen

Jacob Lauesen beskriver sig selv som en særlig ”type” gennem folkeskolen og gymnasiet. Men da han fik entreprenørskabsundervisning, ændrede hans indstilling sig. I dag er han adm. direktør for fodboldklubben FC København og trækker stadig på den værktøjskasse, han har fået med fra studietiden.

Han griner lidt, når han fortæller anekdoten. Selvom det ikke er første gang, han deler den. Nok heller ikke sidste.

”Gennem både folkeskolen og gymnasiet – ja, jeg vil ikke sige, at jeg hang med røven i vandskorpen, men jeg var sådan en type, der godt kunne løse opgaverne på en mere kreativ måde, som underviserne ikke altid syntes om,” siger han.

Det er Jacob Lauesen, der fortæller. Og han har – tilsyneladende – klaret sig alligevel. I mere end to år har han nu siddet på posten som adm. direktør i fodboldklubben FC København. Forinden hed titlen kommerciel direktør, og i mere end ti år har han beskæftiget sig med sportsverdenen med jobs ved blandt andet UEFA og DBU.

”Da jeg så skulle starte på Erhvervsakademi Aarhus, kan jeg huske, at jeg tænkte, nu skulle jeg gøre det rigtigt. Nu skulle jeg være en studerende, ligesom alle andre var,” siger han.

Men spoiler alert: Sådan gik det ikke helt.

For da Jacob Lauesen endelig startede på iværksætterlinjen på uddannelsen som markedsføringsøkonom, fik han en helt anden besked fra underviserne.

”Jeg fik at vide, var, at det jeg kan, er det, folk efterspørger. Så jeg skulle lade være med at bruge en masse tid på at sidde med Excelark og være som alle andre,” siger han.

Den indstilling gav ham blod på tanden, og han endte med at deltage i Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab – det, der i dag hedder DM i Start Up Programme, og som arrangeres og afvikles af Fonden for Entreprenørskab.

Jacob Lauesen og teamet vandt en pris for ”bedste produkt”. De havde udviklet en form for simpel oversætter – før iPhonens tid vel at mærke – der kunne lave sætninger om til kinesisk.

Virksomheden bag produktet havde en klar mission: at hjælpe turister gennem sprogbarrierer og kulturforskelle. Samtidig var der flere greb, der skulle hjælpe med at fremme andre virksomheder.

Så da han nåede praktikforløbet på uddannelsen, pakkede han tasken og tog til Shanghai i Kina, hvor han var i praktik i egen virksomhed. Her endte han med at være i lidt over et år.

Selvom det ikke er det, Jacob Lauesen lever af i dag, var oplevelsen ret afgørende for resten af hans karriere.

”Det er noget, jeg stadig tager med mig i dag. Jeg har fået en værktøjskasse med alle de her ting, man siger og gør, men udgangspunktet er, at jeg ikke agerer meget anderledes i møder i dag, end jeg gjorde i 9. klasse. Forskellen er bare, at dengang blev jeg sendt udenfor døren, og nu er jeg direktør for en børsnoteret virksomhed.” siger han.

Fra EAAA til FCK

Nogle vil måske mene, at der er langt fra iværksætterkonkurrencen på et erhvervsakademi til topposten i en børsnoteret virksomhed – og desuden en af landets største fodboldklubber.

Men Jacob Lauesen er ikke en af dem. Tværtimod.

”Altså, i en virksomhed som FCK er ethvert nyt produkt faktisk en helt ny virksomhed. Vi starter jo datterselskaber op ret ofte. Tag for eksempel vores kvindehold, som bliver en realitet efter sommer. Der er vi startet med et helt blankt stykke papir,” siger han.

En ting er at starte datterselskaberne – altså, at iværksætte konkrete forretningsinitiativer indenfor moderselskabet. Men noget andet, FCK-direktøren fremhæver, er et særligt mindset, der er en stor fordel i enhver virksomhed – også dem, der allerede er etableret.

”Evnen til at arbejde agilt har været rigtig god at få med. Det vil sige, at vi løbende analyserer, om vi gør det rigtige, men samtidig siger, hvor finder vi lige 10 eller 20 procent mere ved at tænke anderledes? Så vi arbejder struktureret på at være i stand til at skifte retning, når situationen ændrer sig,” siger han.

Som eksempel fortæller Jacob Lauesen om en satsning, FCK lavede for nogle år siden. Dengang man besluttede, at fodboldklubben også skulle være et mediehus. I dag producerer FCK selv indhold til egne kanaler, hvor fans betaler for at være abonnenter. Et initiativ, der har sikret en årlig omsætning på omkring 20-25 mio. kr.

Et andet eksempel er den måde, klubben arbejder med merchandise. Direktøren forklarer, at de fokuserer på at være et ”livsstilsbrand”, og derfor laver de også samarbejder med andre brands fra København.

”Det er den entreprenante side af det. Det er en anden tankegang end i en mere gammeldags butik, hvor man sidder på et cellekontor og gør præcis, som man gjorde dagen før og dagen før den,” siger han.

Godt entreprenørskab?

Jacob Lauesen står bag ”miraklet i Parken”, sådan som det lød ifølge Berlingske sidste år.

Måske skyldes det hans tilgang til udviklingen i FCK.

”Jeg betragter det tit som om, jeg har tre bundlinjer. Den ene er ejerne og bestyrelsen. Hvis de skal være tilfredse, så har jeg brug for en medarbejderflok, der kan og vil eksekvere. Den sidste er, hvad er det for nogle kunder eller fans, der kommer ind – alt efter om vi snakker sponsorer eller fodboldfans,” siger han.

Hvis man så kan implementere ting, der gavner alle tre bundlinjer, ja, så er det ganske udramatisk at gennemføre initiativer eller projekter.

I Parken tester man automatiske ølboder, hvor gæsten scanner sit betalingskort på vejen ind, tager, hvad vedkommende skal bruge, mens kameraer scanner shoppingen. Opkrævningen klares så automatisk. Til gavn hele vejen rundt, forklarer Jacob Lauesen.

”Der var lange køer til øl, fordi mange gerne ville købe dem samtidig. Det gjorde gæsterne frustrerede på grund af ventetiden. Med det her system kan vi gøre ejere og bestyrelse glade ved at sælge mere, hurtigere. Det er friktionsløst, så vores medarbejdere får ikke en sviner i hovedet over lang ventetid. Og vores gæster slipper for at vente,” siger han.

Hvis det idéen virker i praksis, er det bare en winwin-situation og kan give bedre resultater for alle. Men direktørens pointe er, at den slags ikke engang ville nå til testfasen, hvis de på kontoret lagde armene over kors og gentog dagen før.

Samtidig kan alle idéer ikke finde vej til virkeligheden.

Men hvad er godt entreprenørskab så?

”Jeg tror, der er flere svar. Men her virker det at tage udgangspunkt i behov, for vi skal forsøge at flytte folk med argumenter, produkter eller services, og det er meget nemmere, hvis man gør det med udgangspunkt i at løse et behov eller optimere noget. Så kan man få flere med – kunder, gæster, medarbejdere, ejere, bestyrelse. Så er der noget med at stole på sin mavefornemmelse. I starten grinte folk af mig, når jeg kom med skøre idéer her, og jeg vidste da godt, jeg var nødt til at ramme rigtigt. For eksempel beslutningen om at FCK også skulle være en tv-kanal. Den var ikke baseret på en stor analyse, men jeg har set nogle, vi i en eller anden grad kan sammenligne os med, gjorde lignende. Så en kvalificeret mavefornemmelse – og en accept af, at det ikke behøver at være Ole Opfinder, men at man kan adaptere ting, der virker andre steder,” siger Jacob Lauesen.