Tilbage til oversigten over Fondens artikler

02.11.2021

Grundfos vinder Årets Innovative Læreplads 2021

Samarbejde på tværs af faggrupper, plads til at afprøve nye faglige kompetencer og tre engagerede lærlinge. Det er opskriften på en nyudviklet løftearm, der har skabt bedre arbejdsforhold på en af Grundfos´ fabrikker. Samtidig har projektet netop sikret Grundfos titlen som Årets Innovative Læreplads.

 

På Grundfos’ fabrik i Odense producerer de mange og store brønde. Hver brønd skal have monteret pumper indeni og hidtil har det været et manuelt arbejde, hvor en medarbejder har skulle holde den op til 90 kg. tunge pumpe inde i brønden, mens den blev monteret. Men det har tre engagerede lærlinge nu gjort op med.

 

Den 24-årige værktøjsmagerlærling Anders Bak Christiansen var i første praktikperiode hos Grundfos, da han sammen med to andre lærlinge blev betroet opgaven med at realisere ideen om en løftearm til Grundfos’ fabrik i Odense. Ideen var egentlig udsprunget fra nogle ingeniørstuderende, men at lave en funktionsdygtig løftearm var en opgave, som kun kunne løftes af Grundfos’ lærlinge.

 

- Det er et fedt projekt for os lærlinge, for det er stort, i forhold til hvad vi plejer at lave. Løftearmen består af en masse dele, der skal passe sammen, og det er ikke det, vi er vant til, siger Anders Bak Christiansen, lærling ved Grundfos. 

 

De tre lærlinge fik masser af opbakning fra Grundfos, og derfor har Anders Bak Christiansen indstillet virksomheden til Årets Innovative Læreplads. Og tirsdag den 2. november løb netop Grundfos med titlen, da landsvinderen af Årets Innovative Læreplads blev kåret til et event i København.

 

- Det er helt fantastisk, at vi vinder Årets Innovative Læreplads, og vi er virkelig stolte af den her pris. Det er jo det, vi som virksomhed gerne vil arbejde med hver eneste dag – at blive ved med at være innovative i de produkter, vi laver. Men kan vi også få uddannet nogle faglærte, som har et innovativt mindset, så synes jeg, vi er lykkedes og fremtiden ser lys ud for vores virksomhed, siger Jesper Kvistgaard, CSR-chef med ansvar for elever og lærlinge hos Grundfos.

 

Behov for lærlinge der er med til at finde nytænkende løsninger

Begrundelsen fra juryen var klar, fortalte Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, da han overrakte prisen fra scenen:

 

- Grundfos er et stærkt eksempel en arbejdsplads, der ansporer sine lærlinge til at arbejde med innovation på et andet niveau, end de selv havde forestillet sig, har givet eleven tid og rum til selv at være ansvarshavende og køre innovationen i mål og samtidig har indarbejdet en kultur, der griber den nytænkning, eleverne kommer med. Derfor vinder Grundfos prisen som Årets Innovative Læreplads 2021.

 

Anders Bak Christiansen er ved at uddanne sig til værktøjsmager ved Skive College og i lære ved Grundfos. Hos Grundfos har han og de andre to lærlinge fået frie tøjler, ansvar og opbakning fra lærepladsen, og det har netop været en stor motivation for Anders Bak Christiansen.

 

- Vi har selv fået ansvaret, selv uddelegeret hvem der laver hvad, og fundet ud af hvordan vi skulle lave alting. Det har været en rigtig fed proces. Rent fagligt har der været mange nye ting i processen, bl.a. sådan noget med at problemløse. Vi har virkelig skulle tænke kreativt for at løse de problemer, vi er stødt på undervejs, siger Anders Bak Christiansen og fortæller, at anden version af prototypen på løftearmen er ved at blive testet på Grundfos’s fabrik i Odense. Løftearmen giver både højere effektivitet og bedre arbejdsmiljø for de ansatte på fabrikken.

 

På Grundfos har de mange lærlinge og er en stor arbejdsplads med omkring 4500 ansatte i Danmark. I deres politik om erhvervsuddannelser er der netop fokus på at udvikle innovative kommende medarbejdere.

 

- Der skal være plads til den her slags ting. Vi skal udvikle lærlingene fagligt og socialt, og det gør sådan et projekt her. Også med tværfaglighed. Her skulle Anders bl.a. arbejde sammen med en smed som var lærling i en anden afdeling. Det giver bare en hel masse. Derfor forsøger vi altid at give plads til den her slags projekter og prioritere dem, siger Jesper Kvistgaard.

 

Mange lærepladser med god plads til elevers innovative ideer

De to andre finalister til Årets Innovative Læreplads var Kageriget fra Holsted, som var indstillet af konditorelev Mette Cæcilia Markmann-Eriksen fra ZBC - Zealand Business College i Ringsted, og Acacia Blomsterkunst i Roskilde, indstillet af Emma Hedegaard fra Roskilde Tekniske Skole og Roskilde Handelsskole.

 

Ud over uddelingen af Årets Innovative Læreplads, blev Årets Læreplads også kåret. Den pris gik til FynBus i Odense, fordi de er en faglig stærk læreplads med fokus på både uddannelse og trivsel.

 

Bag uddelingen af Årets Innovative Læreplads og Årets Læreplads står Fonden for Entreprenørskab og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier støttet af Tietgenfonden. Årets Læreplads har været uddelt i mange år, mens det kun er tredje år Årets Innovative Læreplads bliver kåret.