Tilbage til oversigten over Fondens artikler

29.05.2024

Her træner alle studerende innovation: “Det er det, der gør dem værdifulde på arbejdsmarkedet”

Hos UCN i Nordjylland har man bevist, at det ikke er spild af hverken tid eller penge at investere i innovations- og entreprenørskabsundervisning. Faktisk drømmer de om at komme længere frem i bussen – og kalder på konkrete initiativer.

UCN Nordjylland er blandt de fire nominerede til prisen som Årets Entreprenante Uddannelsesinstitution, som uddeles til Danmarksmesterskabet i Start Up Programme d. 4. juni. I den forbindelse har Fonden for Entreprenørskab spurgt de nominerede, hvad de har haft succes med – og hvad der skal til for, at de kan drive denne gren af undervisningen videre.

Herunder kan du møde Anni Stavnskær Pedersen, som til daglig er leder af UCN Innovation.

 


 

Hvordan ser tidslinjen for jeres arbejde med entreprenørskabs- og innovationsundervisning ud på UCN?

”Vi har altid arbejdet med det i en eller anden udstrækning. For snart 10 år siden blev jeg ansat i en midlertidig stilling som innovationskonsulent, og det er vokset til, at vi i dag har en tværgående innovationsafdeling og et innovationshus her på UCN Nordjylland. Man kan sige, at vi startede for næsten 10 år siden, og så har innovation og entreprenørskab virkelig haft vokseværk. Det har udviklet og udbredt sig til at eksistere på alle UCN campusser.”

 


 

Så det er altså noget, man kan se fidusen i at blive ved at kaste ressourcer i?

 

 

”Til at begynde med har man måske ikke. Men de resultater, der har vist sig ved de studerende, og de iværksættere, der er kommet ud af de her indsatser, og så de generelle kompetencer, det giver, når vi underviser i entreprenørskab og innovation, tror jeg, har fået fat bredt på uddannelserne på UCN. Vi har både uddannelsesforløb, der er koncentreret om innovation og entreprenørskab, men også et spor, hvor vi tager emnerne med ind i andre uddannelser. Begge de ting har kæmpe værdi.”

 


 

Når man går rundt på gangene eller deltager i undervisningen, hvordan møder man så de konkrete tiltag, I har arbejdet med hos UCN?

”Det er meget synligt, at vi har fået det her innovationshus, hvor vi hvert semester har fire forskellige iværksætterforløb. Vi har innovation og entreprenørskab som en fast del af undervisningen på nogle uddannelser. På de sundhedsfaglige uddannelser, har vi indført det som valgfag, så man her kan deltage i de tværfaglige iværksættermiljøer. Fra næste semester får vi også undervisning i intraprenørskab, hvor vi træner de studerende i at løse udfordringer for eksisterende virksomheder."

 


 

"Rent fysisk har vi indrettet rummene i huset efter faserne i Innovationscirklen, som er en innovationsmodel udviklet til at guide innovative processer på hele UCN. Hvor man starter med udfordring, undersøgelse, idéudvikling, prototype, handling og evaluering. Så vores rammer understøtter innovationscirklen, uanset om man arbejder med innovation eller iværksætteri.”

 


 

Nu nævner du selv sundhedsfaglige uddannelser. For mange klinger entreprenørskabs- og innovationsundervisning måske af iværksætteri. Men hvorfor er det gavnligt at undervise i de her fag på uddannelser, hvor det ikke nødvendigvis ligger lige til højrebenet at gå ud og stifte virksomhed?

”Det er fuldstændig rigtigt, at det ikke ligger traditionelt i deres DNA – hvis vi tager fat i sundhedsfaglige uddannelser – at tænke som iværksættere. Hvis man uddanner sig som sygeplejerske eller ergoterapeut, er det en anden type job, man ser mod. Men her er vi lykkedes med at designe to innovationscamps hvert semester, hvor de studerende får en udfordring fra virkeligheden, som de bruger en dag på at løse. Nogle af løsningerne bliver bagefter integreret i virkeligheden."

 


 

"Vi har også et eksempel på en maskinmester og en sygeplejerske, som stiftede virksomhed og stadig arbejder med den i dag. Ellers studerende, som har deltaget i alle aktiviteter hos Startup Programme hos Fonden for entreprenørskab. De lærer at løse nogle andre problemer ved at arbejde tværfagligt på den her måde – selvom de aldrig havde tænkt, at de skulle gå den vej, har vi som uddannelse mulighed for at influere dem, fordi de kan være med på vores iværksætterforløb.”

 


 

Hvad hvis man så ikke drømmer om at starte virksomhed?

“Dem, der ikke vælger at blive iværksættere, træner et mindset. De får kompetencer, som er vigtige, uanset hvilken profession eller erhverv, du har. Altså, vi har både teknologi- eller businessuddannelser og sundhedsfaglige eller pædagogiske uddannelser. Men lærere og pædagoger bruger også innovationscirklen i deres uddannelse. Det er det, der gør dem værdifulde på arbejdsmarkedet – hvis tingene ikke opfører sig, som de plejer, så kigger man på en anden løsning eller metode til at håndtere det. Vi vil alle gerne arbejde sammen med en, der ikke fryser eller bliver handlingslammet, når der opstår udfordringer. Det er det, de træner i innovationsprocesser.”

 

LÆS OGSÅ: 10 anbefalinger til regeringens iværksætterstrategi

 


 

Arbejder I for at fremme innovations- og entreprenørskabsundervisning yderligere på UCN?

“Det gør vi. Vores strategiarbejde har i høj grad fokus på innovation og entreprenørskab. Et strategiarbejde, som bliver støttet af Fonden for Entreprenørskab, hvilket hjælper til at booste processen. Det bliver løftet endnu højere op på dagsordenen. Hele vores UCN-dag næste semester skal handle om innovation, og vi arbejder på at få flere samarbejdsaftaler med en masse aktører. For at komme længere frem i bussen.”

 


 

Én ting er, hvad I kan præstere selv. Så du gerne, at nogle af de her uddannelsesmæssige tiltag blev fremmet mere fra politisk hånd – for eksempel i forbindelse med den kommende iværksætterstrategi?

“Ja, det kan man kun applaudere og være positiv over, hvis vi bliver tilgodeset i den strategi. Jeg har – hvis jeg må nævne det – et særligt ønske i forhold til kvindelige iværksættere. Det er virkelig noget, der er behov for at gøre mere ved. For vi ligger hvert år cirka på 50-50 med kvindelige og mandlige iværksættere fra UCN. Når man ser, at det er under 1 procent af de kvindelige iværksættere, der får investeringer på den anden side, så føler jeg en trang til at sige noget. Jeg synes, der generelt kan kaldes på mere innovations- og entreprenørskabsundervisning – og så diversitetsdagsordenen.”

 


 

Hvad kunne det være for nogle tiltag?

“Tidligere havde vi i Nordjylland særordningen ‘Innovativ Vækst’. Dimittender kunne få dagpenge for at arbejde videre på deres idéer. Det kunne være drømmen, at det kom tilbage. Når de har afsluttet sidste eksamen, at de får nogle måneder på dagpenge til at udvikle deres virksomheder.”

LÆS OGSÅ: 10 anbefalinger til regeringens iværksætterstrategi