28.11.2025
Livsgården: Når pædagogik, hunde og entreprenørskab skaber nye veje for børn i mistrivsel

To pædagogstuderende fra Københavns Professionshøjskole arbejder på at udvikle et nyt pædagogisk tilbud, hvor hunde og social innovation går hånd i hånd for at hjælpe børn i mistrivsel. Deres projekt, Livsgården, er under udvikling, men processen har allerede givet dem vigtig indsigt i, hvad det kræver at omsætte en idé til et konkret pædagogisk koncept.
Fra idé til koncept: Et pædagogisk projekt fødes
Da Julie Bobjerg Kirkhoff Larsen og Emilie Olivia Nørregaard Frantzen begyndte på social- og specialpædagogik, der er en specialisering inden for pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole, var de ikke på jagt efter en iværksættervej. De delte begge en nysgerrighed efter at forstå, hvad dyr kan skabe i mødet med mennesker. Den nysgerrighed blev startskuddet til en undersøgelsesproces, som hurtigt foldede sig ud og viste sig at rumme meget mere potentiale, end de først havde forestillet sig.
Emilie beskriver udgangspunktet sådan: "Vi ville optimere samspillet mellem dyr og mennesker. Gennem research fandt vi ud af, hvor stort et potentiale der faktisk ligger i det."
De begyndte at dykke ned i eksisterende viden om besøgshunde, stressreduktion og relationsarbejde og kontaktede fagfolk og virksomheder for at forstå praksisfeltet bedre. Ét samarbejde viste sig at blive særligt betydningsfuldt: mødet med Glad i Skole i Jylland. Her kunne de spejle deres tanker i et etableret koncept og samtidig se, hvordan deres egen idé kunne adskille sig og stå på egne ben.
Julie fortæller om det afgørende møde: "Det var dér, konceptet landede. Et midlertidigt, supplerende tilbud til børn i mistrivsel eller skolevægring – et sted med fællesskab, tryghed og hunde."
Det var her, Livsgården begyndte at tage form som et konkret og realistisk pædagogisk projekt.
Hvad børnene har brug for – og hvad hundene kan
I arbejdet med målgruppen blev det tydeligt for Julie og Emilie, hvor belastet mange børn med skolevægring er. De beskriver børn, der ofte lever isoleret, uden stabil kontakt til jævnaldrende og med et nervesystem, der konstant er på overarbejde. Hunde kan her tilbyde noget, som andre pædagogiske redskaber ikke nødvendigvis kan.
Julie forklarer den dokumenterede effekt: "Efter bare 8 til 16 minutters samvær med en hund sænkes stresshormonerne, og signalstoffer som oxytocin og dopamin stimuleres. Det giver ro, tryghed og motivation."
Ud over den fysiologiske virkning er også relationens karakter central. Hundens tilstedeværelse er ikke vurderende, og dens reaktioner er umiddelbare, hvilket kan være særligt værdifuldt for børn, der er vant til krav, vurderinger og følelsesmæssigt pres.
"Hunde dømmer ikke. Man kan bare sidde med den. Og samtidig lærer barnet ansvar, gensidighed og tillid," fortæller Emilie.
Livsgården er derfor tænkt som et tilbud, hvor børn kan indgå i et læringsmiljø uden krav og forventninger, men hvor der stadig arbejdes målrettet med at bygge bro tilbage til skolen. Julie og Emilie forestiller sig både et fysisk sted og en mulighed for at være til stede på skolerne, så samarbejdet mellem barn, forældre og skole styrkes.
Hvorfor social innovation?
At idéen kunne udvikle sig til et projekt, hænger sammen med deres valg af profiluddannelsen social innovation og entreprenørskab. Uddannelsen gav dem mulighed for at tænke pædagogik på nye måder og udvikle deres idé i et miljø, hvor innovation er i fokus.
Julie fortæller, at valget kom af et ønske om at sætte idéerne i spil: "Det var spændende at kunne være innovativ inden for pædagogikken. Det var en mulighed for at få vores idéer ud at leve."
For Emilie blev det en opdagelse af et felt, hun ikke tidligere havde kendt til: "Jeg blev grebet af det kreative og innovative. Man lærer så mange værktøjer, og man lærer at have brede albuer. Vi skulle jo kontakte fonde, virksomheder og kommuner, og det har nogle gange været svært."
Udfordringerne var dog med til at styrke projektets fundament. Gennem forløbet har de arbejdet med innovationsmodeller, økonomi, pitch, målgruppeanalyse og processtyring. Særligt begrebet “ikke-viden” blev centralt for dem: erkendelsen af, hvor meget man ikke ved, før man står i en reel udviklingsproces, hvor barrierer og uforudsete udfordringer skal håndteres.
Når nye øjne skaber nye retninger
Deltagelsen i Start Up Programmes idékonkurrence ved Danmarks Entreprenørskabsfestival gav dem mulighed for at præsentere projektet for mennesker, der ikke havde en pædagogisk baggrund. Det skabte nye perspektiver: "Det var fedt at få feedback fra nogen, der ser tingene helt anderledes. De greb idéen, selv om den skilte sig ud fra de andre projekter," siger Emilie.
En særlig diskussion handlede om, hvorvidt Livsgården bør være baseret på et fast sted eller fungere som et udkørende tilbud. Julie beskriver, hvordan input fra dommerne påvirkede deres tænkning: "Vi blev bekræftet i, at et fysisk sted er en tryg base både for børn og hunde. Men det gav også mening at kunne komme ud til børn i deres eget nærmiljø."
Og så fik de input til, hvordan man håndterer de mange juridiske og organisatoriske krav. Julie siger: "Vi blev mindet om, hvor vigtigt det er at være klare på, hvilke paragraffer vi falder under, når vi skal samarbejde med kommuner."
Hvad bliver det næste skridt?
Julie og Emilie arbejder målrettet videre. Julie skal efter endt uddannelse til Odsherred, hvor hun håber at kunne tage projektets idéer med ind i praksis: "Bare det at få fokus på dyr i pædagogisk arbejde er et vigtigt første skridt."
På længere sigt drømmer de om at etablere Livsgården som en selvstændig social virksomhed med uddannede terapihunde og et tæt samarbejde med kommuner og skoler.
Pædagogen som innovatør
Julie og Emilie håber også at inspirere andre pædagogstuderende til at tænke mere innovativt og gribe muligheden for at påvirke praksis. For pædagoger kan i høj grad være med til at starte nye projekter: "Pædagoger kan godt være iværksættere eller intraprenante. Vi kan skabe nyt, udvikle arbejdspladser og forbedre praksis."
Julie oplever, at arbejdet med Livsgården har styrket deres forståelse for pædagogisk innovation: "Vi er blevet mere klare på, hvordan man kan være innovativ i det pædagogiske felt. Det gavner kun de steder, vi kommer ud."

