Tilbage til oversigten over Fondens artikler

04.11.2025

Projekt Edison på Bornholm giver eleverne mod på mere

På Søndermarksskolen i Rønne er entreprenørskab ikke bare et fagligt indslag, det er en kultur. Lærer og innovationsvejleder Amanda Cifci har i årevis arbejdet med Projekt Edison, som har givet bornholmske elever ejerskab, selvtillid og konkrete forbindelser til virkeligheden uden for klasseværelset.

Når idéer bliver til handling
For Amanda Cifci er entreprenørskab ikke teori på papir. Som lærer og innovationsvejleder på Søndermarksskolen i Rønne på Bornholm ser hun, hvordan Projekt Edison giver eleverne en helt ny tro på egne evner:

“Det vigtigste for mig er ikke, at eleverne vinder konkurrencerne, det er, at de vokser med opgaven. Når en elev, der normalt er stille, pludselig tager styringen i et projekt, så ved jeg, at det virker.”

Projekt Edison – Fonden for Entreprenørskabs landsdækkende opfinderkonkurrence og undervisningsforløb for 6. og 7. klasse – udfordrer eleverne til at række ud i verden omkring dem, banke på hos virksomheder, foreninger og eksperter. Det giver dem både selvtillid og ejerskab.

Fra Rønne til resten af øen
På Bornholm sætter de små samfund deres præg på undervisningen. Netværket er tæt, og mange lokale bakker op, når eleverne rækker ud. Amanda fortæller om projekter, hvor elever har designet udearealer til et nyt boligbyggeri, eller udviklet en social julekalender mod ensomhed.

“Når eleverne kan se deres idé leve videre i virkeligheden, måske endda blive bygget, så får de en oplevelse, der rækker langt ud over klasselokalet.”

Bornholms særlige størrelse gør, at hele øen bliver involveret: “Vi er et lille samfund, men det betyder også, at dørene åbner sig, når eleverne banker på,” siger Amanda.

Struktureret kaos med stor effekt
Amanda beskriver entreprenørskabsundervisning som “struktureret kaos”. Læreren giver slip, og elevernes idéer driver processen. For hende er det netop pointen:

“Det giver mening for eleverne, når det ikke er mig, der har fundet på opgaven, men når de selv ringer til en erhvervsdrivende eller laver en brugerundersøgelse. De bliver stolte, og de lærer, at deres stemme faktisk betyder noget.”

Amanda kalder det selv for en “Pippi-tilgang” til entreprenørskab. Med afsæt i Pippi Langstrømpes berømte citat “Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt”, ønsker hun at give eleverne modet til at kaste sig ud i nye udfordringer og opdage, at de faktisk kan mere, end de tror.

Entreprenørskab som en naturlig del af skolelivet
Amanda håber, at alle elever i fremtiden møder innovation og entreprenørskab hvert eneste skoleår. Ikke nødvendigvis i store projekter, men som en gennemgående tilgang til undervisning:

“Jeg drømmer om, at entreprenørskab bliver en naturlig del af børns skolegang. Det giver dem selvtillid, nysgerrighed og mod til at kaste sig ud i ting, de ikke har prøvet før. Mere af det, tak.”

___ 

Styrket entreprenørskab gennem regionale fællesskaber
Fonden for Entreprenørskab (FFE) har otte regioner med egne bestyrelser, hvor uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet mødes om at styrke entreprenørskab, iværksætteri og innovation i uddannelserne regionalt og lokalt. De otte regioner dækker hele Rigsfællesskabet.

Regionerne spiller en afgørende rolle i, at Fonden for Entreprenørskabs programmer og øvrige værditilbud når bredt ud og forankres lokalt. Det er gennem regionernes daglige indsats, at entreprenørskab bliver nærværende for elever, studerende, lærere, undervisere og samarbejdspartnere - uanset om det er i en folkeskoleklasse i Nuuk, på et gymnasium i Herning eller på en videregående uddannelse i resten af landet.

Med en stærk regional forankring sikrer Fonden, at entreprenørskab ikke er forbeholdt de få, men bliver en del af uddannelsesrejsen for unge på tværs af hele rigsfællesskabet - fra grundskolen til de videregående uddannelser. Det er netop denne bredde og dybde, der bringer os tættere på målet om, at 30 % af alle elever og studerende skal møde entreprenørskab inden 2030.