Tilbage til oversigten over Fondens artikler

28.11.2024

Små fællesværksteder i storbyerne, et kønsinkluderende tøjunivers og fliser i genbrugsplast var de vindende idéer til Danmarks Entreprenørskabsfestival

 

Det var et væld af gode idéer, der kom frem på Danmarks Entreprenørskabsfestival i Vestdanmark, da studerende fra korte og mellemlange videregående uddannelser pitchede deres idéer foran frivillige dommere og hundredevis af tilskuere. Vinderne kom fra SIMAC, VIA University College og Erhvervsakademi Aarhus.

Hundredevis af studerende, undervisere og frivillige erhvervsfolk var samlet til Danmarks Entreprenørskabsfestival, som Fonden for Entreprenørskab afholdt på Godsbanen i Aarhus.

Festivalen var en del af Start Up Programme, der er Fonden for Entreprenørskabs entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark og deres undervisere. På dagens entreprenørskabsfestival blev der konkurreret i forskellige spor; Idékonkurrencen for nye idéer og Grow Up for mere modne idéer. Herudover blev der uddelt en pris til Årets Klimaiværksætter - Rising Star samt to særpriser.

Årets vinder i Idékonkurrencen blev holdet WorkShop Club fra SIMAC, som vil etablere små værksteder i storbyerne, hvor personer med begrænset plads kan arbejde på deres projekter. Der vil være værktøj og en instruktør til rådighed. Bag idéen står Alexander Syfong, Buster Kristensen og Jens Hammer: 

”Det havde vi ikke regnet med. Der var mange vilde idéer, som virkede meget bedre end vores. Vi har lært så meget af forløbet. Der ligger mere bagved end bare at komme på en idé. Det er meget bekræftende, at så mange andre er enige med os og kan lide vores idé.”

 

Årets vinder i Grow Up sporet blev Bekvm fra VIA University College Campus Aarhus C. Deres idé er et kønsinkluderende tøjunivers, der bryder med de traditionelle binære kønsnormer og skaber et rum for selvudfoldelse, hvor LGBTQ+ personer kan føle sig repræsenterede. Bag Bekvm står Calle Juhl:

"Jeg er meget overrasket og ryster helt. Jeg har været bange for, at folk ikke forstod problemstillingen, så det er jo et kæmpe skulderklap at vinde Grow Up. Jeg prøvede at plante en følelse hos dommerne i mit pitch, og det er meget overvældende og stort at mærke opbakningen, når man arbejder med noget, som er personligt og sårbart."

 

Grow Up er sponsoreret af Chr. Augustinus Fabrikker. Adm. direktør Claus Gregersen udtaler ifm. kåringen:

"Innovation, iværksætteri og entreprenørskab er helt centralt, når vi skal drive vores fremtid i en bedre retning. Derfor hylder vi i Chr. Augustinus Fabrikker Fonden for Entreprenørskabs store og vigtige indsats og ikke mindst de unge talenter og ildsjæle med evner, engagement og ambitioner ud over det sædvanlige. Det er præcis disse egenskaber, som er essentielle for at skabe forandring - og måske den næste succesfulde start up.”


De to særpriser i Idékonkurrencen gik til:

  • Indefra og ud fra UCN modtog en særpris for "social bæredygtighed".
  • EVADE fra SIMAC modtog en særpris for "bedste pitch".

 

Prisen som Årets Klimaiværksætter - Rising Star gik til Mette Munk Madsen og Tobias Funding Sørensen fra Erhvervsakademi Aarhus med virksomheden Green Tiles, som vil lave fliser i genbrugsplast, der skal erstatte den gængse flise. Fliserne vil kunne genbruges igen og igen både til fliser og til andre ting. Holdet udtaler:

”Vi havde ikke de store forventninger. Vi var mere spændte end nervøse. Det er pissefedt at vinde! Det er så rart at få en hånd i ryggen, vi har fået rigtig meget personlig udvikling. Det giver kæmpe erfaring, selvsikkerhed, og vi har fået et stort netværk. Vi tror meget mere på vores idé nu. Det har været et vildt forløb og virkelig inspirerende.”


Prisen sponsoreres af Middelfart Sparrekasse og afdelingsdirektør i Aarhus, Lars Reimer, udtaler om prisen:

"Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling, så kræver det innovation. Vi har de seneste fem år hyldet iværksættere, som kombinerer hensynet til kloden med forretningsudvikling, ved at kåre ”Årets klimaiværksætter”. Med denne ”rising star”-pris håber jeg, at vi kan sætte fokus på grøn innovation, så vi også i mange år fremover har stærke kandidater til ”Årets Klimaiværksætter”. Ikke så meget for prisens skyld, men fordi vi kan se, at de tidligere vindere har løsninger, som kan bidrage markant til den grønne omstilling."


Partner til festivalen for de videregående uddannelser var HK Danmark, og Forbundsformand Anja C. Jensen fortæller;

"Der er brug for entreprenant tænkning - både i iværksætteriet, men sandelig også for alle dem, der skal være ansat et sted og få idéer til at vokse. I HK er vi tæt knyttet sammen med arbejdspladserne, og vi er med helt inde ved bordet, når vi udvikler og plejer uddannelser, hvor nytænkning, forretningsforståelse og købmandskab er helt afgørende elementer. Og så er entreprenørskab og iværksætteri lidt et hjertebarn for mig – ikke mindst, når det kommer til diversitet."


Og endelig udtaler adm. direktør Christian Vintergaard fra Fonden for Entreprenørskab:

"Vi er glade for og stolte over, at vi kan være med til at skabe rammerne for, at studerende på videregående uddannelser gennem mod, idérigdom og handlekraft kan skabe nye innovative idéer, løsninger og virksomheder. Vi er glade for alle de partnere, som bakker op omkring festivalerne og vores arbejde i det hele taget. Uden jer var det ikke muligt."