17.11.2025
Statens Museum for Kunst blev dekoreret med iværksætteridéer til Danmarks Entreprenørskabsfestival
Emma Stender fra Erhvervsakademi København og Kristian Toft Haagensen og Christine Rümenapp fra Københavns Professionshøjskole vandt iværksætterkonkurrencerne for studenterstartups, henholdsvis 'grow up' og 'idékonkurrencen', da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival.
Studerende, undervisere, forskere, frivillige dommere fra erhvervslivet og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund fyldte Skulpturgaden på Statens Museum for Kunst op med idéer, pitch og entreprenørskabsdrømme, da Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarks Entreprenørskabsfestival.
Festivalen bestod blandt andet af de to iværksætterkonkurrencer for studerende på videregående uddannelser; 'idékonkurrencen' og 'grow up'. Mens førstnævnte henvender sig til studerende i den helt tidligere fase af deres idé og startup, henvender sidstnævnte sig til dem, der allerede har etableret virksomhed eller er kommet længere med deres idé forud for indeværende skoleår.
Før vinderne kunne kåres, skulle de godt 200 deltagende studerende pitche foran frivillige dommere fra erhvervslivet.
Vinderen af idékonkurrencen og præmien på 10.000 kroner blev:
Kristian Toft Haagensen og Christine Rümenapp fra Københavns Professionshøjskole (KP) med idéen 'LIV-smykket'. Et samtykkesmykke til udviklingshæmmede. På botilbud er der øget risiko for at blive udsat for et seksuelt overgreb. Med smykket kan man trykke ja eller nej hele tiden, og hvis man trykker nej, går det til en app, så personalet på botilbuddet kan se, der er brug for hjælp. Smykket kan tilpasses forskellige handicap.
Christine Rümenapp siger:
Hvordan er det at vinde?
”Det er meget overvældende. Vi havde ikke regnet med at vinde, men vi havde selvfølgelig håbet på det. Vi føler, at vi er kommet med en idé, der både er relevant og vigtig. Problematikken har eksisteret i pædagogisk praksis i over 30 år, og vi har taget udgangspunkt i det gamle nødkaldssystem og udviklet en ny proces omkring det – noget mere diskret og æstetisk.”
Hvordan har det været at deltage i dagen i dag?
”Vi kom især for at netværke og møde kloge mennesker, der kan hjælpe os videre. KP’s profil inden for social innovation og entreprenørskab har været en stor styrke for os – vi har haft nogle fantastiske undervisere, som har været vores ‘kritiske venner’. Kombinationen af vores socialpædagogiske faglighed og entreprenørskab har været virkelig kraftfuld.”
Hvordan har det været at deltage i forløbet frem mod i dag?
”Vi startede med at finde et problem i praksis og derefter udvikle en løsning. Vi har taget udgangspunkt i vores erfaringer fra bosteder. Projektet er omkring tre måneder gammelt og udspringer af det velkendte spændingsfelt mellem omsorgspligt og selvbestemmelsesret. Det er en kendt udfordring, men vi ville gerne gøre noget innovativt ved den.”
Hvad er næste skridt for idéen?
”Vi er i gang med den videre produktudvikling, og præmien på 10.000 kroner betyder, at vi kan sætte fart på processen. L.I.V står for Ligeværd, Integration og Værdighed – og det er netop de værdier, vi ønsker, skal gennemsyre hele løsningen. Målet er at skabe et produkt, der giver mere livskvalitet og mere selvbestemmelse i hverdagen.”
Den Danske Maritime Fond er sponsor for konkurrencen. Adm. Dir. Lotte G. Lundberg roser de mange fremmødte entreprenante studerendes gåpåmod og idérigdom.
"Vi bliver altid ramt af den store lyst til at skabe og gøre en forskel, som de studerende kommer med i den her konkurrence. Det kan være svært at komme videre som iværksætter i denne helt tidlige fase, så vi tror på, at konkurrencer som denne, hvor man også får dels sparring men også synlighed, er et rygstød til den videre udvikling. Stort tillykke til LIV," siger Lotte G. Lundberg.
Vinderen af grow up og præmien på 10.000 kroner blev:
Emma Stender fra Erhvervsakademi København med virksomheden Aura. Virksomheden er en abonnementsbaseret udlejningsservice af kunstige blomster af høj kvalitet. Emma Stender ønsker gennem sin virksomhed at bidrage til en mere bæredygtig blomsterbranche. Lige nu har hun kunder indenfor hotel- og restaurant- og detailbranchen, men ønsker at udvide til flere erhverv og privatkunder på sigt.
Emma Stender siger:
Hvordan er det at vinde?
"Det er overraskende. Jeg kender mange af de andre, så jeg tænkte, der var mange med seje virksomheder, jeg var oppe imod."
Hvad betyder det at vinde en konkurrence som denne?
"Det kan godt være lidt hårdt at være alene med det hele i sin virksomhed. Nogle gange tænker man, bliver det her til noget – er det den rigtige vej? Så det er dejligt med et skulderklap.
Chr. Augustinus Fabrikker er sponsor for konkurrencen. Direktør Claus Gregersen siger:
”Det er altid inspirerende at opleve den energi og vilje, som de unge entreprenører bringer til bordet. Deres evne til at tænke ud af boksen og omsætte deres idéer til virkelighed er ikke bare imponerende - den er også afgørende for fremtidens løsninger og et innovativt erhvervsliv. Emma Stender fra Aura kommer med den innovation til blomstererhvervet med sit ønske om at gøre det mere bæredygtigt og cirkulært. I Chr. Augustinus Fabrikker tror vi på, at et inkluderende og fremadskuende samfund bygger på innovation og solide virksomheder, og derfor støtter vi de unge, der tør gå nye veje. Stort tillykke til alle de ihærdige ildsjæle og til Aura,” siger Claus Gregersen.
Entreprenørskabsfest
Udover konkurrencerne deltog op mod 100 undervisere, forskere og andre fra uddannelses- og forskningsverdenen i konferencen INSPIRE, som er stedet, hvor faglighed og praksis mødes for at styrke entreprenørskab i undervisningen.
Sideløbende kunne studerende deltage i forskellige workshops, hvor idéer og sparring var i fokus. Det skete blandt andet under programmet 'del din idé', hvor dem, der er så tidligt i idéfasen og ikke ønsker at konkurrere, kan møde op på en stand og sparre med erhvervsfolk.
Om konkurrencerne
Idékonkurrencen (for nye idéer)
For idéer opstået i indeværende skoleår (efter august 2025). Hvert team pitcher i 4 min. (ad to omgange) for de eksterne eksperter og får derefter feedback og sparring. Vinderen af Idékonkurrencen går derfra med 10.000 kroner som er sponsoreret af Den Danske Maritime Fond. Derudover uddeles en række særpriser.
Grow Up (for modne idéer/virksomheder)
For idéer opstået forud for indeværende skoleår (før august 2025) eller for studenteriværksættere, som har etableret en virksomhed. Hvert team pitcher i 4 min. (ad to omgange). Det team, som får flest point i de to pitches fra Grow Up sporet vinder og modtager en præmie på 10.000, som er sponsoreret af Chr. Augustinus Fabrikker.
Om Danmarks Entreprenørskabsfestival
Danmarks Entreprenørskabsfestival er stedet, hvor idéer bliver til handling. Hvert år samles elever, studerende, undervisere og erhvervsliv for at fejre entreprenørskab og innovation, dele idéer, få feedback og dyste i spændende konkurrencer.
Samtidig inviterer INSPIRE-konferencen lærere, undervisere og fagfolk til en dag med inspirerende oplæg, debatter, workshops og netværk – alt sammen med fokus på entreprenørskab i uddannelse.

