Med dette projekt er det målet at initiere en række første entreprenørskabs-prøvehandlinger (for PAU GF2) med mål på sigt at skabe grobund for en entreprenørskabskultur på de erhvervsrettede velfærdsuddannelser.

Formålet med projektet Den entreprenante PAU-elev har været at udvikle et nyt undervisningsforløb målrettet skolens PAU GF2-elever, som skal skabe en bedre sammenhæng mellem skolens innovationsudbud fra Grundforløb 1 til Grundforløb 2 på den pædagogiske assistentuddannelse. Projektet har bidraget med et undervisningsmateriale, målrettet GF2-elever på den pædagogiske assistentuddannelse, som medvirker til at eleverne tænker mere innovativt, kreativt og entreprenant i deres opgaveløsninger. Materialet findes nederst på siden.

Projektet konkluderer: ” Det vigtigste, vi har opnået i projektet, er en fornemmelse for, hvor vores elever er ift. arbejdet med både, innovation, kreativitet og entreprenørskab. Det står lysende klart, at vores elever på de erhvervsrettede velfærdsuddannelser er udfordret, når de skal arbejde med disse områder. Vores elever har svært ved at navigere i det ukendte og ukonkrete, og finder det meget frustrerende at være i designprocessen uden at kende det specifikke slutprodukt meget hurtigt. De har et stort behov for konkrethed, og giver også udtryk herfor, og at det er derfor de har valgt den uddannelse, som de er på. Det er derfor en vigtig indsigt, at vores elever har brug for meget mere undervisning og øvelse i innovation, kreativitet og entreprenørskab igennem hele deres uddannelsesforløb, hvis et entreprenant mindset skal implementeres i vores elever, inden udgangen af endt uddannelsesforløb.
Det er meget vigtigt, at man fra starten i projektet bruger god tid på at forklare eleverne om, hvorfor innovation, kreativitet og entreprenørskab er vigtigt for dem at have kendskab til og vide noget om. Der skal lægges stor vægt på at formidle relevansen af et innovativt og entreprenant mindset til eleverne, så de kan viderebringe dette til de børn og borgere de kommer ud og arbejde med efter endt uddannelse, og hvilken stor betydning det kan have på individ niveau, men også samfundsmæssigt. Derudover skal eleverne have konkrete og praksisnære eksempler på innovative og entreprenante idéer igennem hele forløbet, så de hele tiden kan spejle sig selv heri.”

Udviklede materialer:

Den entreprenante PAU-elev – undervisningsforløb

Den entreprenante PAU-elev – pp dag 1

Den entreprenante PAU-elev – pp dag 2