14.11.2024
Danmarks Entreprenørskabsfestival samlede hundredevis af dygtige entreprenører: "Vi har været igennem en storm i forhold til vores idéer"
Danmarks Entreprenørskabsfestival bød på stribevis af gode ideer, neglebidning og kæmpe jubel, da det var studerende fra korte og mellemlange videregående uddannelser i Østdanmarks tur til at pitche deres ideer foran dommere og hundredevis af publikummer. Vinderne kom fra KEA, Professionshøjskolen Absalon og Cphbusiness.
Flere hundrede elever, undervisere og frivillige erhvervsfolk var samlet til Start Up Programme under Danmarks Entreprenørskabsfestival, som Fonden for Entreprenørskab afholdt i HK Danmark.
Start Up Programme er Fonden for Entreprenørskabs entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark og deres undervisere. På dagens entreprenørskabsfestival blev der dystet i forskellige spor; Idekonkurrencen for nye idéer og Grow Up for mere modne idéer. Herudover blev prisen for Årets Klimaiværksætter - Rising Star også uddelt samt to særpriser.
Årets vinder i Idekonkurrencen er holdet Elektrisk PTB fra Profesionahøjskolen Absalon, som vil lave digitale prøvetagningsblanketter (PTB), der kan gøre det både billigere og lettere for hospitaler at håndtere prøver. Bag Elektrisk PTB står Emilie, Sarah og Frederik;
"Vi ved slet ikke, hvordan vi skal beskrive det. Først og fremmest at få af vide af dygtige erhvervsfolk, at de synes, det er en god ide og at vi bare skal se at komme i gang. Vi troede bare, at det var os, der kunne se problemet. På vores uddannelser går man normalt ikke rundt og tænker i innovation og nye ideer, så det har givet os en helt anden måde at tænke på."
Årets vinder i Grow Up-kategorien blev Luhise Holm fra KEA med virksomheden Neighborlink, som handler om at nedbryde barrierer blandt naboer gennem ressourceforbrug. Neighborlink er en app, der samler naboerne på en platform, hvor man kan deles om alt fra haveredskaber, sukker og andet til hjemmet, så alle for eksempel ikke behøver at købe en boremaskine.
”Det er superfedt og overvældende at vinde. Udover pengene er det også dejligt at blive bekræftet i, at jeg har de rigtige tanker og er på rette vej med min idé. For det er også en branche, hvor man møder mange bud på, hvad der kan gå galt. De 10.000 kroner skal gå til at validere min idé yderligere, så jeg kan være helt sikker på, at den bliver brugt, inden kodningen begynder,” siger Luhise Holm.
Grow Up er sponsoreret af Chr. Augustinus Fabrikker. Adm. direktør Claus Gregersen udtaler ifm. kåringen;
"Innovation, iværksætteri og entreprenørskab er helt centralt, når vi skal drive vores fremtid i en bedre retning. Derfor hylder vi i Chr. Augustinus Fabrikker Fonden for Entreprenørskabs store og vigtige indsats og ikke mindst de unge talenter og ildsjæle med evner, engagement og ambitioner ud over det sædvanlige. Det er præcis disse egenskaber, som er essentielle for at skabe forandring - og måske den næste succesfulde start up”,
De to særpriser i Idékonkurrencen gik til:
- Bee Kind fra Cphbusiness modtog en særpris for "social impact".
- Destilleriet fra Cphbusiness modtog en særpris for "stort potentiale".
Prisen som Årets Klimaiværksætter - Rising Star går til A4 Effort fra Cphbusiness med ideen Tomler, som er en app, der skal gøre det nemmere at tomle. Holdet består af Baraa El-Hallaq, Niklas Mølgård, Aleksandra Staun, Pelle Kunosson og Cecilie Zacho Hansen
"Vi har været igennem lidt af en storm i forhold til vores idéer. Vi havde først en helt anden idé, men for tre dage siden skiftede vi retning og gik med den her idé i stedet" fortæller Baraa El-Hallaa, og hans gruppemedlem fortsætter:
"Det har både været fedt at pitche og få feedback, og så giver det et ekstra boost at få ens idé valideret af nogle, som er langt mere erfarne i faget end os", siger Cecilie Zacho Hansen.
Undervejs blev Fondens Diversitetspris også uddelt. Læs mere om det her
Prisen sponsoreres af Middelfart Sparrekasse og herfra udtaler afdelingsdirektør i København, Mads Lustrup;
"Vi har de seneste fem år sat fokus på grønt iværksætteri ved at kåre ”Årets klimaiværksætter” og præmiere vindervirksomheden med 250.000 kr. Det er vigtigt, at vi får aktiveret den næste generation af iværksættere til at tænke i løsninger, der kombinerer forretning og klimahensyn. Derfor er er vi stolte af at hylde og motivere de yngre iværksættere og idémagere med prisen ”Årets klimaiværksætter – Rising star”. Håbet er, at vi en dag ser nogle af vinderne i finalen, når vi kårer ”Årets klimaiværksætter.”
Værterne til dagens festival var HK Danmark, og Forbundsformand Anja C. Jensen fortæller;
"Der er brug for entreprenant tænkning - både i iværksætteriet, men sandelig også for alle dem, der skal være ansat et sted og få ideer til at vokse. I HK er vi tæt knyttet sammen med arbejdspladserne og vi er med helt inde ved bordet, når vi udvikler og plejer uddannelser, hvor nytænkning, forretningsforståelse og købmandskab er helt afgørende elementer. Og så er entreprenørskab og iværksætteri lidt et hjertebarn for mig – ikke mindst, når det kommer til diversitet."
Og endelig udtaler adm. direktør Christian Vintergaard fra Fonden for Entreprenørskab;
"Vi er glade for og stolte over, at vi kan være med til at skabe rammerne for at studerende på videregående uddannelser gennem mod, iderigdom og handlekraft kan skabe nye innovative ideer, løsninger og virksomheder. Vi er glade for alle de partnere, som bakker op omkring festivalerne og vores arbejde i det hele taget. Uden jer var det ikke muligt."