29.04.2025
Danmarksmesterskaberne i entreprenørskab: Løsning skal sikre nemmere verifikation af aldersbegrænsede produkter
Vi afholdte Danmarksmesterskaberne i Entreprenørskabsprogrammet Company Programme for ungdomsuddannelser 2025 i Industriens Hus tirsdag den 29. april. 42 hold fra 22 ungdomsuddannelser har landet over konkurreret om at være de bedste og dermed få lov til at komme til finalen i København.
Danmarksmesterskabet er kulminationen på Company Programme, der er et landsdækkende forløb, hvor elever fra ungdomsuddannelser får praktisk erfaring med entreprenørskab og udvikler kompetencer, de kan tage med sig videre i livet. Det er uanset, om de bliver selvstændige, går ind i erhvervslivet eller vælger videre uddannelse. Et hold fra Færøerne havde også kvalificeret sig til dagen. Gennem forløbet lærer eleverne at udvikle bæredygtige forretningsmodeller, arbejde i teams, håndtere feedback og tænke kreativt. Til selve mesterskabet bliver eleverne bedømt af erfarne erhvervsfolk og brancheeksperter.
Efter en intens dag med præsentationer, udstillinger og pitch-runder blev vinderne kåret om aftenen foran et begejstret publikum.
”Jeg føler, jeg skal tude. Det var svært at rejse sig fra stolen for at modtage prisen, det var vildt. Vi fik helt kuldegysninger,” udtaler VerifyID, som vandt 1. pladsen i konkurrencen med deres idé om smarte aldersverifikationsløsninger til at sikre alderskontrol ved salg af aldersbegrænsede produkter. Deres team består af Ida Terndrup, Nanna Kyed, Peter Eriksen og Yassin Ayoub. De går alle på Handelsgymnasiet Vestfyn, og de siger om deres fremtid ”Nu skal vi videre med vores idé, vi skal til EM, vi skal til Athen!” Vinderen af 1. pladsen går nemlig videre til Europamesterskaberne i Athen i juli, som repræsentanter fra Danmark sidste år vandt.
Under DM blev det tydeligt, at entreprenørskab ikke kun handler om at skabe virksomheder men også om at skabe muligheder. Flere projekter fokuserede på aktuelle samfundsudfordringer som grøn omstilling, trivsel og teknologisk innovation. Dagen bød ikke blot på konkurrence; deltagerne kunne også netværke med erhvervsledere, tidligere vindere og hinanden.
Sine Linderstrøm, Chef SMV og Iværksætteri, fra DI udtaler: ”I en urolig verden er det tydeligt som aldrig før – de gode idéer skal skabes og realiseres her i Danmark og Europa. Flere skal prøve kræfter med iværksætteri uafhængigt af køn, alder eller uddannelsesmæssig baggrund. Derfor er jeg utrolig glad for, at DI og Fonden for Entreprenørskab endnu engang kan afholde DM i Entreprenørskab. En dag fyldt med oplevelser, inspiration og forhåbentlig kimen til mange nye iværksættereventyr.”
Anne Juel Jørgensen, Børne- og Ungechef, fra Danske Bank udtaler: ”Hvis Danmark skal være verdens bedste iværksætterland, skal vi støtte, udfordre og udvikle børn og unges entreprenante evner – og det vil Danske Bank gerne bakke op om. En dygtig iværksætter skal ikke kun mestre økonomi, men også kunne samarbejde, håndtere udfordringer og formidle en klar vision.
Gennem praktisk undervisning i budgetter, driftsøkonomi og inspiration fra unge iværksættere kan vi gøre vejen til egen virksomhed håndgribelig og tilgængelig for de mange unge, der drømmer om det. Disse kompetencer udvikler de unge både op til og under Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab.
Sammen med Fonden for Entreprenørskab arbejder Danske Bank for at ruste eleverne med erfaring, undervisning og støtte – så de kan forfølge deres drømme, som iværksættere eller entreprenante medarbejdere.”
De tre bedste idéer, som fik overrakt henholdsvis 25.000, 15.000 og 10.000 kroner, var:
1. pladsen
Holdnavn: VerifyID
Skole: Handelsgymnasiet Vestfyn
Navne: Yassin Ayoub, Ida Terndrup, Nanna Kyed, Peter Eriksen
Idé: VerifyID har udviklet smarte aldersverifikationsløsninger til både fysiske og digitale butikker og webshops, der gør det nemt og hurtigt for butikker, natklubber og andre erhvervsdrivende at sikre alderskontrol ved salg af aldersbegrænsede produkter.
VerifyID modtog også salgsprisen på 5.000 kr.
”Der er ikke ord for det her. Det er vanvittigt. Vi var stolte over særprisen og tænkte, at vi godt kunne pakke tasken og tage hjem. Og så vandt vi også lige førstepladsen. Der er så mange vilde hold, jeg kunne have set mange andre hold heroppe på scenen.”
Hvordan har det været at deltage i Company Programme?
”Vi har lært en masse om os selv og om alle fire sammen i gruppen. De træninger, vi har haft i programmet, har vi lært så meget af. Vi kan være os selv nu på scenen. Vi har lært at pitche, at formidle os og vide, hvordan vi fanger andres opmærksomhed.”
2. pladsen
Holdnavn: POWER2Z
Skole: Herningsholm Gymnasium, HHX og HTX Herning
Navne: Rasmus Vesterlund Kjeldsen, Aske Kloster Kristiansen, Victoria Kongedam
Idé: Sandbatterier til brug i områder med ustabil strømforsyning. Batteriet lagrer varme gennem solenergidrevne kobbervarmespiraler og omdanner den til elektricitet efter behov. Løsningen er udviklet med fokus på bæredygtighed, økonomisk vækst og social værdi.
”Det er surrealistisk. Vi havde på ingen måde regnet med at vinde noget. Vi var virkelig underdogs på vores egen skole, men det er vildt at opleve, at man kan komme så langt på kort tid, hvis man arbejder intenst med en idé.”
Hvordan har det været at deltage i Company Programme?
”Det har været en kæmpe øjenåbner at opleve, at der er så mange, der gerne vil hjælpe dig, når man tror på sin idé og rækker ud til omverdenen. Nu skal vi ned og snakke med vores samarbejdspartnere i Zambia og forhåbentlig sætte en rigtig prototype af batteriet op.”
3. pladsen
Holdnavn: SeedSAP
Skole: Herningsholm Gymnasium, HHX og HTX Herning
Navne: Simon Danner Hessellund, Georg Kristensen, Christina Bach Colstrup, Adrian Leander Flæng Siig
Idé: SeedSAP er en innovativ frøcoating, der forbedrer spiringsprocessen og optimerer planters vækstbetingelser. Coatingen består af to lag, der arbejder sammen for at sikre optimal nærings- og vandtilførsel.
SeedSAP modtog også prisen for bedste bæredygtige og/eller klimavenlige idé på 5.000 kr.
”Det er absolut sindssygt. Vi har brugt et år af vores liv på det her og ofret mange matematiktimer, og så står man her til 3. pladsen. Vi er vanvittigt glade.”
Hvordan har det været at deltage i Company Programme?
”Det har været godt. Vi har lært meget om samarbejde. Vi er fra to forskellige uddannelser, og vi er fire vidt forskellige personligheder, der aldrig ville have snakket sammen ellers. Vi har lært hinanden godt at kende og fået et rigtig godt samarbejde. Nu venter vi på validering, og så skal det derudad.”
I dag blev vinderen af Euronext Blue Challenge også afgjort, som bliver afholdt i samarbejde med Euronext.
Udover de tre hovedpriser blev der uddelt yderligere seks særpriser, hvor vinderne blev:
- “The Jørgen & Anette Clausen Product Prize, sponsored by Danfoss” for bedste funktionelle, fysiske produkt eller prototype (der hjælper målgruppen) - 5.000 kr.
- NerdBlocks fra Odense Tekniske Gymnasium
- NerdBlocks fra Odense Tekniske Gymnasium
- Life Science-prisen for bedste løsning af velfærds-, helbredsmæssige eller sikkerhedsmæssige problematikker for bedste idé med fokus på f.eks. løsninger for sundheds- og plejesektoren - 5.000 kr. Sponsoreret af Genmab.
- Therma Comfort fra Roskilde Katedralskole
- Therma Comfort fra Roskilde Katedralskole
- Bedste bæredygtige og/eller klimavenlige idé for bedste idé med fokus på genanvendelse, cirkulær økonomi, biodiversitet, grøn omstilling eller reduktion af forurening - 5.000 kr.
- SeedSAP fra Herningsholm Gymnasium, HHX og HTX Herning
- SeedSAP fra Herningsholm Gymnasium, HHX og HTX Herning
- Bedste software, service eller platform for en idé der rummer nye måder at organisere og administrere tjenester på gennem en ny type kundeinteraktionskanal, et distributionssystem, et teknologisk og/eller digital koncept eller en kombination af dem - 5.000 kr. Sponsoreret af Cadpeople.
- Entries fra Jesper Buchs Iværksætterakademi
- Entries fra Jesper Buchs Iværksætterakademi
- Bedste sociale idé for mennesker lokalt eller globalt for f.eks. idéer der arbejder med trivsel, fællesskaber, lighed/ulighed, deleøkonomi, nedbrydning af tabuer eller integration - 5.000 kr. Sponsoreret af Den sociale kapitalfond.
- Talestøtten fra Roskilde Katedralskole
- Talestøtten fra Roskilde Katedralskole
- Salgsprisen for en idé der via salg har skabt en bemærkelsesværdig omsætning eller til en gruppe, der i salgsprocessen har udvist særlig forståelse for kundens behov og ønsker - 5.000 kr. Sponsoreret af Alefarm Brewing.
- VerifyID fra Handelsgymnasiet Vestfyn
Dansk Industri stod for rammerne i Industriens Hus og er eventpartner i Company Programme. Danske Bank er eventsponsor og sponsor af hovedpriserne.