Tilbage til oversigten over Fondens artikler

22.07.2024

Ny rapport: Betydelige effekter af entreprenørskabsprogrammer på ungdomsuddannelser

Ny rapport: Betydelige effekter af entreprenørskabsprogrammer på ungdomsuddannelser

En ny rapport fra Fonden for Entreprenørskab præsenterer resultaterne af en omfattende treårig undersøgelse af Junior Achievement (JA)-entreprenørskabsprogrammet på gymnasieniveau i Sverige (også kendt som Company Programme her i Danmark.) Undersøgelsen, som omfattede både kvantitative og kvalitative metoder, giver indsigt i, hvordan deltagelse i JA-programmet påvirker gymnasieelevers udvikling af iværksætterkompetencer samt deres generelle skolegang.

Særligt tre resultater er værd at bemærke:

1. Øget iværksætterkompetence
Resultaterne viser, at elever, der deltog i JA-programmet, opfattede, at de udviklede en betydeligt større evne til at handle entreprenørielt sammenlignet med kontrolgruppen. Denne udvikling var særlig fremtrædende inden for kompetencer som kreativitet, samarbejde, problemløsning og udholdenhed. Eleverne rapporterede også, at eksterne rådgivere havde en positiv indvirkning, men at en overvægt af rådgivning kunne have en negativ effekt.

2. Indflydelse på specifikke grupper
Undersøgelsen fremhæver, at visse elevgrupper oplevede større positive effekter af JA-programmet. Kvindelige elever, elever med lav akademisk selvtillid og elever fra ikke-akademiske hjem rapporterede om en større udvikling i deres iværksætterkompetencer. 

3. Positiv indvirkning på skoleengagement
En tredje vigtig dimension af undersøgelsen var at vurdere, hvordan JA-programmet påvirkede elevernes engagement i deres øvrige skolefag. Lærere rapporterede, at JA-elever blev mere selvstændige og initiativrige, og eleverne selv oplevede, at de autentiske skoleopgaver i programmet gav dem et nyt perspektiv på verden samt nyttige værktøjer og færdigheder til at navigere i fremtidige udfordringer.

Læs rapporten her